01Verze falconaTréninkové miseNávodyZbraněDownloady07SierraHotelFórumPilotiOdkazyInterníWebteam
Mise 03, 04, 05 - 00. 00. 0000
Autor: Harm | (4768 přečtení)
Mise 03: Obraty při prahové rychlosti (Originální manuál strana 2-2 Max G turn at corner airspeed) REV.2
Mise 04: Obraty při nadprahové rychlosti (Originální manuál strana 2-7 Max G turn well above corner airspeed)
Mise 05: Obraty při podprahové rychlosti (Originální manuál strana 2-10 Max G turn well below corner airspeed)

Tyto 3 tréninkové mise jsem spojil v jednu protože bych jen tvořil nové stránky, které by si byly velmi podobné.
Mirak 
POZOR ! Falcon 4.0 není hra. Simulátor zcela přesně imituje chování skutečné stíhačky F-16 a jeho ovládání vyžaduje stovky hodin nácviku, další hodiny zvládnutí teorie a Angličtiny. Nic nejde ani ošidit ani uspěchat. Nezkoušejte bojovat, pokud neumíte létat, výsledek bude jenom to, že se naučíte takovou spoustu zlozvyků, že s tím budete mít další desítky hodin práce navíc. Nechejte si poradit a nechtějte zkoušet, co jiní vyzkoušeli před vámi. Pokud nejste fanda do létání, asi to nebude nic pro vás.
Poznámka: borci, kteří si nastaví takové věci jako nesmrtelnost, nevyčerpatelné zbraně a palivo nemusí už číst dál, pro ně je to zbytečné. Nečestný boj není nic pro bojové piloty. Ti totiž nejsou zbabělci. Těmito cheaty bohužel přístupnými v této hře se naučí nováček spousty zlozvyků pramenících z nesmrtelnosti a dalších ničemností.

V těchto misích budeme nacvičovat zcela základní letové manévry, které musí ovládat každý bojový pilot, pokud chce v boji přežít.

Prahová rychlost je rychlost, při které Tvoje letadlo dokáže provést co nejtěsnější a nejrychlejší obrat. Pro každý letoun je prahová rychlost maličko jiná, my si budeme pamatovat, že pro F-16 je prahová rychlost v rozmezí 330 až 440 uzly. O co jde a co s tím ?

Na obrázku 17 - 3 v manuálu Stuare je takový gráfek, který ukazuje jaké rychlosti se rovná jaká úhlová rychlost a poloměr obratu. To je ta veličina, o které naši přitroublí politici tvrdí, že se bojová stíhačka nedokáže ani otočit nad naším územím.
úhlová rychlost je rychlost znamenající kolik stupňů koláče letoun dokáže odkrojit během jedné sekundy a nemá moc společného s rychlostí letu. Dva příklady pro vysvětlení:
  1. pokud to napereš do zatáčky moc rychle a i když přitáhneš knipl jako bejk až k sobě, dosáhneš 9 G přetížení, předvedeš celkem pozvolnou zatáčku, při které v souboji na kanóny zjistíš ( při zapnutém padlock pohledu na banditu) že se ti bandita posunuje po překrytu kabiny pořád dozadu a ty ztrácíš a ztrácíš cenné polohové úhly, ačkoliv máš celých 9 G. Stíhačka se chová na zatáčku moc líně. I když letí rychle.
  2. Pokud jsi naopak moc pomalý ( pod 330 uzlů ) převaluješ se jako leklá ryba a zase vidíš banditu jak se dostává na tvou šestou. Tady ani nemůžeš přitáhnout knipl k sobě, protože i při zapnuté forsáži pořád ztrácíš rychlost a tími energii a dalším utahováním kniplu by jsi dále ztrácel jak energii tak polohové úhly.
Nepochopil jsi to? Tak tedy jinak: je to stejné jako na motorce, když nalítneš do zatáčky moc rychle, ani pámbůh Ti nepomůže k tomu, abys jsi nevylítnul ze silnice. Pánbůh ne, ale možná brzda. To je ono. Uber plyn, podřaď, jdi na brzdy! Podřaď !

Co když jsi ale naopak pomalý ? Přidej plyn a uber náklon, jinak upadneš na zem. Zákony jsou stejné jak pro motorku, tak pro letadlo. Tři po sobě jdoucí tréninkové mise jsou vlastně jednou a jde o to, že se musíš učit létat a zacházet s kniplem a plynem současně. Tohle dobře nacvič, opravdu dobře, protože až budeš mít oči na banditovi zjistíš, že Ti najednou někdo zapomněl přidat plyn nebo naopak brzdit. Tvým úkolem je mechanicky kontrolovat plyn a brzdu v každém momentu zatím klidné situace. Opakuji, mechanicky, cvič, cvič a cvič. Zkoušej jaké účinky má přitažení a povolení kniplu v různých rychlostech a zkoušej si rovněž možnosti, jak se co nejrychleji za využití zemské gravitace ( namiř vztlakový vektor pod horizont ) dostat zpět do tempa.

Zde několik rad pro začínající piloty, je to výtah z manuálu pro Il-2 a letce z druhé světové války::
Sestup: Jedna finta k tomu, abys ztrácel výšku bez toho, abys nabíral nežádoucí rychlost. Mírně a jemně pohni kniplem na jednu stranu. To by za normálních okolností vedle k zatáčce. Vykompenzuj to kormidlem na druhou stranu a dosáhneš tak toho, že se bočně bez tráty kurzu sesuneš níže. Tohle dělali piloti za 1. světové války, když jejich stroje byly trochu křehčí než robustní Il-2. Je to velice dobrý fígl. Tento manévr se jmenuje "slip" nebo "side-slip". Existuje ještě jedna procedura, která se jmenuje: Split-S figure, dochází při ní k velkému přetížení, takže kdyby ti při ní opustily křídla u méně odolných letadel tak neříkej, že jsi nebyl varován.

Klíčové bojové manévry: pokud máš už dbale strávené předchozí lekce a vzal jsi si uvedené rady k srdci, mohl by jsi už dobře až precizně zvládnout let od vzletu do přistání a mezi ně vmáčknout nějaké ty obraty. Je to skvělé a my jsme přirozeně na tebe hrdí ! Ale jistě nebudeš zklamaný když ti řekneme, že tyhle dost pracně nadřené dovednosti ti ještě nemohou stačit k tomu, abys se stal leteckým esem. Nejsi a ani v budoucnu nebudeš sám. Všechna letecká esa musela i přes svůj talent pilovat svoje letecké umění ve stovkách hodin, učit se z vlastních chyb a dostat se tak na úroveň těch průměrných pilotů, které pak porážela. A pak ještě existují věci, které se naučit nedají. Jsou to schopnosti, které má prostě někdo dány a jiný ne.

Ofenzivní manévry:
Dostaň se na vzdálenost 70 metrů od cíle než začneš střílet. Velká chyba, která je děláno často leží v tom, že pilot ztratí rychlost ne snaze dostat se do střelecké pozice za cílem v poslední minutě. Tak to nefunguje, vzdálenost bude větší a větší a ty můžeš takto ztratit kontakt s banditou úplně. Pokud střílíš na velkou vzdálenost, dosáhneš pouze toho, že se prozradíš a bandita unikne. Jiná častá chyba spočívá v tom, že letíte rychlostí vůči zemi daleko větší než cíl a dostanete se tak před něj do pozice loveného.
John Cunningham, R.A.F. noční stíhací pilot
Citace z knihy: Sims, Edward H.: Stíhací taktika a strategie 1914 - 1970.

Letecký vzdušný manévrový souboj se dá rozdělit na dvě kategorie, ofenzivní a defenzivní část. Ofenzivní manévry v souboji jednoho proti jednomu ( dogfight nebo taky boj na nože v telefonní budce ) mají vést k situaci, aby byl bránící se letoun sestřelen tak rychle, jak je to možné. Ideální je překvapení nebo vymanévrování jej do palebné pozice za ním. Jak už to bývá, teorie je jednoduší než praxe samotná. Bez teorie to v tomto případě nejde.

Immelman:
je sporné, zda německé eso Max Immelmann byl první, který tento manévr skutečně provedl, ale byl první, kdo ho dovedl k dokonalosti. Angličané tomuto manévru vytaženému do strmého stoupání a klesání říkají Hammerhead, kladivo do hlavy, protože útočící pilot ( manévr může sloužit i jako obrana ) se na cíl spouští shora. Pravidla pro manévr:
  1. zkontroluj si, zda máš dost energie na provedení manévru, když ne, skloň nos letounu k zemi a rychlost naber.
  2. nespouštěj oči z rychloměru a zavčasu zahaj přitažení kniplu, abys neztratil vztlak. Tady musíš s kniplem pracovat velmi velmi jemně, letoun už nemá energii a pád do vývrtky je otázkou jediného špatného pohybu.
  3. Můžeš si nahoře lehce pomoci ailerony.
  4. Kontroluj si značku kurzu na kompase, jestliže vše jde podle plánu, měl by jsi manévr skončit v místě, kde jsi ho začal. Je to důležité k tomu, abys se dostal tam, kam chceš, kdy se ocitneš někde jinde je možné, že jsi manévr provedl zbytečně, protože nová situace ti neumožňuje například úspěšný útok ze zadní polosféry letounu, kterého pilot tě kvůli chybě manévru vidí a úspěšně brejkuje.
  5. Při stoupání nesmíš knipl přitáhnout prudce, protože tím letoun najednou přetížíš a ztratíš energii. To platí i pro všechny ostatní pohyby všech ovládacích prvků letadla. Ničím netrhat.
    Pozn: vyjma nouzového brejkování nikdy netrhej ovládacími prvky letadla.
  6. Manévrem se dostaneš z dosahu palubních zbraní případných střelců, když budeš mít štěstí a manévr provedeš dobře, zmizíš ze zorného pole pilota na kterého chceš útočit a při sestupu pak získáš potřebnou energii, která ti umožní zamýšlený cíl dohnat a sestřelit.
Dnes (i za II. Světové války) se termínu Immelmann používá i k jiným manévrům než je striktní manévr popsaný výše. Obecně jde o to obrátit letoun co nejrychleji o 180° a tedy čelem vzad a provádí se to opravdu různými způsoby.
Obecně platí: udržuj křídla pěkně v rovině, zkontroluj si rychlost, zda odpovídá nárokům na zamýšlený manévr. Nezapomeň zlatou poučku bojového pilota: kdo první ztratí v boji energii, prohrává. Pak přitáhni plynule knipl a stoupej, letoun natoč pomalým pohybem kniplu na jednu stranu ( jedno kterou ) a knipl pomalu a pevně přitáhni mírně k sobě. Na vrcholu manévru tě bude trhnutí nebo necitlivé přitažení kniplu stát vztlak a tím i neřízený pád a tady ještě do vývrtky. Tímto manévrem dosáhneš tedy těchto cílů.
1 poletíš opačným směrem než před jeho zahájením
2 poletíš značně vysokou rychlostí, vyšší než tou, kterou jsi manévr započal.

účel: Manévr není určen ke snížení vzdálenosti letounu letícího před tebou, spíše a hlavně k tomu, abys se dostal za záda proti tobě letícího protivníka ale pozor ! Musí mít horší manévrovací vlastnosti především stoupavost, mít méně energie než ty anebo tě nesmí vidět ! Immelmann je řazen také k tzv. manévrům mimo rovinu pohybu nepřítele. To je termín, který se dá vysvětlit lehce tak, že rovina pohybu nepřítele je vlastně jeho podélná osa přenesená do plochy. U manévrujícího letounu se rovina pohybu neustále mění. K tomu, abys mohl nepřítele zasáhnout střelbou kanónů musíš letět ve stejné rovině jako on ! Jinak je to velmi obtížné, ne-li nemožné.

Looping:
je stejně teoreticky prostý jako prakticky obtížný. Základem je opět rychlost a plynulé pomalé přitažení a držení kniplu. Na kormidla se zde nasahá. Výsledkem by mělo být pokračování v letu stejným směrem s vyšší rychlostí.

účel: jestliže jsem zezadu napaden protivníkem s minimem energie, takhle se mu mohu dostat za záda, pokud on to ihned nenapikuje k zemi a jeho letadlo nebude ve střemhlavém letu rychlejší. Tímto způsobem takového protivníka spolehlivě odrazím, ale záruka, že se mu dostanu za záda tak spolehlivá není. Je to dobrá taktika pro stíhače, který za sebou spatří letět stejným kurzem protivníkovy bombardéry.

Jo - jo manévr:
jedná se o manévr, který se dá provést jako vysoké jo-jo nebo také nízké jo-jo. Obrázky na straně 24 - 25 manuálu. U vysokého Jo-jo je možným účelem snížit rychlost vůči zemi, vyhnout se dotěrnému flaku a podobně. Manévr se provádí tak, že přitáhneš mírně a držíš knipl abys letěl s 45°stoupáním a sleduješ rychlost letounu. Jakmile dosáhne kritické hranice, obrátíš letoun jemně a přesně na záda a stejně jemně držíš přitažený knipl k sobě. Letoun se ti tak pomalu převrátí hlavou dolů nosem k zemi a začne nabírat rychlost. Pak stačí letoun opět invertovat do normální polohy ailerony.
Dalším využitím vysokého jo-jo manévru je boj např. s Me-109 proti pomalé ale velmi obratné stíhačce I-153 Čajka. Me-109 nikdy nedokáže takový manévr v horizontální i vertikální rovině jako Čajka, ale může si pomoci manévrem mimo rovinu, kterým sníží rychlost vůči zemi a pokud na vrcholu stoupání ailerony sklopí letoun ve směru unikajícího protivníka, dostane se mu vhodným zacházením s plynem zase za záda. Pokud i nyní Čajka uhne, je čas na spodní jo-jo manévr. Přitom samozřejmě jako počítačový pilot nesmíš z Čajky spustit oči a to znamená, že nebudeš prvního půl roku vědět jak a kam letíš letíš. Na to máš řadu pohledů a pomocných pohledů, které se musíš naučit používat. Je důležité je mít neustále po ruce a tedy nahrány v systému HOTAS - hands on throttle and stick = ruce na plynové páce a kniplu.
Nezapomeň, že při horním jo-jo manévru ztratíš protivníka na chvíli z očí, i proto musíš manévr provést přesně. Ale pokud uděláš všechno dobře, přistaneš protivníkovi přímo za ocasem. Nikdy nemiř letounem na manévrujícího protivníka, když nejsi v pozici pro střelbu, vždy se drž za ním, ale vztlakový vektor musí směřovat k němu. Tomu se říká kontrolní pozice a odtud se jen těžko útočník setřásá. Přesto existuje jeden velmi dobrý způsob, ale o tom na stránkách Falcona 4.0, jak je uvedeno níže..
Rozhodnutí, který jo-jo manévr pilot provede závisí na tom, co dělá a v jaké relativní výšce se nachází protivník.
Upozornění: pokud se jako útočník na obrázku na straně 26 nedokážeš dostat za ocas protivníka, můžeš použít střelbu s předsazením ale za cenu jednoho vysokého rizika: když mineš kulkami cíl, přeletíš protivníkovu linii 3/9, ten vzápětí udělá obrat vlevo a s lovce se stává kořist. Více o BFM na stránkách: http://falcon-4.com/ v podkapitole tréninkové mise, mise Offensive BFM, Deffensive BFM a Head to head BFM. Nezapomeň při tomto studiu na skutečnost, že stíhačky v simulátoru Falcon 4.0 jsou si víceméně rovnocenné, rozdíly ve výkonech u stíhačů z II. Světové války jsou markantní.

TIP: výbornou pomůckou ke kontrole prováděných manévrů je možnost ACMI, anebo nahrávání Tvého letu na video. Po skončení letu si video se svým záznamem můžeš pustit a vyhodnotit, jak jsi létal.

Jak na knipl
Sim piloti mají řadu nevýhod a jednu výhodu proti svým skutečným kolegům. Nejprve tedy výhodu: - nemusí venčit do 2 dcl pytlíků, ale můžou si hru stopnout a jít vyměnit kanárkovi vodu kousek vedle na záchod. Taky se většinou nemůžou "překrvit" nebo " odkrvit". Nevýhod je ale více. První a základní plyne z výhody, že se nemohou překrvit ani odkrvit, aneb nemohou u nich nastat jevy jak Blackout ( kladné přetížení, krev do nohou ) nebo redout.( záporné G, krev do hlavy ). Necítí tedy, jak prasáckým způsobem perou kniplem jako svině s brankou. Každé trhnutí kniplem stojí zbytečnou energii, rozhození náměru atd atd. Nelze se učit létat tím, že začnete bojovat. Musíte se naučit létat pomalé zatáčky s udržením rychlosti ( lekce 1 a tu si odlítněte tak padesátkrát, než se naučíte obraty s udržením výšky plus minus sto stop ). Vražení kniplu k sobě, od sebe, doleva a doprava vyvolá zcela jistě nekontrolovatelný manévr letounu, který se vzápětí budete snažit vyhnojit dalším škubnutím kniplu na druhou stranu a už to jede, už to jede. Ale jinam, než chci já… zazpíval by božský Kája. Učte se kniplem pohybovat pomalu, nikdy netrhejte, chce to čas.

Zatáčky s prahovou rychlostí
V libovolné misi 2, 3 a 4 nasaďte letoun na horizontální let, 400 kts rychlost a připravte se. Poradím vám jednu fintu: jakmile strhnete letoun na jednu stranu ( kolem podélné osy o cca 95° ten úhel viz níže ) malinko na chvilinku jen co by očičkem mrknul potlačte od sebe a hned knipl přitáhněte k sobě. Otázka je kdy zapnout forsáž. Moje zkušenost ( nemám přípusť a plyn ovládám třemi klávesami nad numerickou klávesnicí ) je, že zapnu plnou forsáž a přitáhnu knipl ze výše uvedené fintičky. Teď můžete vidět dvě věci na Vašem HUDu: velikost G by mohlo být až 9 a rychlost jde zároveň dolů. G najdete nahoře vlevo na HUDu a rychlost pod tím taky vlevo. Abyste si trochu pomohli, namiřte vztlakový vektor svého letounu mírně pod horizont, to je těch cca 95 °. Co je to vztlakový vektor ? Sedíte v kokpitu ? Tak se koukněte rovnou nad sebe. Když máte zapnuto zobrazení lift line, vidíte lift line. Vztlakový vektor je síla, která drží Vašeho Falcona ve vzduchu a směřuje tedy přímo nad Váš letoun. Takže lift line mírně pod horizont a když rychlost nadále klesá, máte dvě možnosti jak se vyvarovat poklesu na rychlost podprahovou.:

    a) ještě víc sklonit vztlakový vektor
    b) povolit knipl a tím snížit G.

Možnost a) je pouze dočasná, protože dřív nebo později budete muset začít stoupat, jinak byste to prostě naprali do země. Možnost snížit náhle G je zase nepřípustná, protože by Vám bandita začal stoupat Vaším zorným polem v padlock pohledu za záda. Co teď ? Jak z toho ven ? Kombinujte, přesně tak to bude ve skutečném souboji na nože v telefonní budce, jak tomu říkají bojoví piloti. Povolujte G a cpěte nos letounu pod horizont kdy to jen půjde. Přitom kontrolujte svoji prahovou rychlost a uvědomte si ( později v boji ) že držet banditu "skoro" v mířidlech v rychlosti 250 kts je zbytečné, protože úhlová rychlost Vašeho Jestřába je malá a do těch mířidel ho nikdy nedostanete. Dosáhnete tím jen jednoho - že s málo ovladatelným letounem uděláte chybu a havarujete nebo poskytnete výhodu protivníkovi. Jestli už nemáte dostatečnou výšku v souboji s banditou, zbývá jedině povolit knipl a nechat Falcona rozlítnout na těch 400 kts. Nesmíte to ale udělat najednou, protože úhly, které by tak bandita na vás rázem získal, by se zase těžce dotahovaly. To je práce s kniplem a cvik v misích 2, 3 a 4. Jakmile dotáhnete rychlost na těch 400 uzlů, dorvěte knipl zase k sobě a uvidíte, jak rychle na banditu začnete získávat úhel za úhlem.

Poznámka: proti F-16 s pilotem co svůj knipl ovládá jemně nemá žádný soudobý letoun v manévrovém boji šanci, protože F-16 má prostě lepší letové a manévrovací charakteristiky. Jakákoliv prohra v boji na nože v telefonní budce jde pouze na vrub vašeho neumění.

Hammer

Zobrazen celý článek
Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | tisk
Související články:
Mise 01: Základní ovládání letounu (Orig. man. strana 1-4 Basic aircraft handling) (01.04.2007)
Mise 02: Start (Originální manuál strana 1-3 Takeoff) REV.3 (01.03.2007)
Mise 06: Split S manévr v minimální výšce (28.02.2007)
Mise 07: Manévr Immelman (Originální manuál strana 2-16 High speed over the top maneuve) (27.02.2007)
Mise 08: Nízkorychlostní 'Over-the-Top' manévr a výstup z pádu (Originální manuál strana 2-19 Low-speed over the top maneuver and departures) (27.02.2007)
Mise 09, 10: Přistání (26.02.2007)
Mise 11: Přistání bez motorů (Originální manuál strana 3-11 (Flameout landing) (24.02.2007)
Mise 12: Navigace a let v čase (Originální manuál strana 3-19 Navigation and Timing) (23.02.2007)
Mise 13:Air-to-Air radarové módy (Originální manuál strana 4-2 Air-to Air radar modes) REV.3 (22.02.2007)
Mise 14: 20 mm kanón. ( Originální manuál strana 4-14 20MM Cannon (Air To Air)) REV. 2 (21.02.2007)
Mise 15: AIM 9 Sidewinder. (Originální manuál strana 4-21 AIM 9 Sidewinder) (18.02.2007)
Mise 16: AIM-120 AMRAAM (Originální manuál strana 4-27 AIM-120 AMRAAm) (17.02.2007)
Mise 17 AIM 7 Sparrow. (Originální manuál strana 4-20 AIM 7 Sparrow) (16.02.2007)
Mise 18: Air-to-Ground radarové módy (Originální manuál strana 5-2 Air-to Groundr radar modes) Revize 1 (15.02.2007)
Mise 19: Bombardování s pomocí CCRP (Originální manuál strana 5-12 CCRP with unguided bombs) Revize 2 (15.02.2007)
Mise 20: Bombardování s pomocí CCIP (Originální manuál strana 5-17 CCIP bombing) REV. 2 (14.02.2007)
Mise 21: Bombardování pomocí DIVE TOSS (Originální manuál strana 5-23 DIVE TOSS WITH UNGUIDED BOM) REV. 2 (13.02.2007)
Mise 22: 20mm kanon k postřelování pozemních cílů (Originální manuál strana 5-28 20MM CANNON (AIR-TO-GROUND)) (12.02.2007)
Mise 23: Neřízené rakety - Rockets (Originální manuál strana 5-30 Rockets) (11.02.2007)
Mise 24: Řízené rakety - AGM-65 Maverick (Originální manuál strana 5-32 AGM-65 Maverick) (10.02.2007)
Jak odpálit Mavericka v SP2.... (10.02.2007)
Mise 25: Laser-Guided Bombs (Originální manuál strana 5-42 LASER-GUDED BOMBS) (09.02.2007)
Mise 26: AGM-88 HARM (08.02.2007)
Mise 27: Tankování ve vzduchu (Originální manuál strana 6-2 Air-To-Air Refueling) (07.02.2007)
Mise 28: Hrozba řízených raket. (Originální manuál strana 7-2 Missile threat reaction) (06.02.2007)
Mise 29: Ofenzivní BFM (Originální manuál strana 8-2 OFFENSIVE BFM) (04.02.2007)
Mise 30: Defenzivní BFM (Originální manuál strana 8-8 DEFENSIVE BFM) (02.02.2007)
Mise 31: Čelní BFM (Originální manuál strana 8-14 HEAD ON BFM) (01.02.2007)
Mise SP19: Bombardování s CCRP, POP-UP útok použitím VIP/OA/VRP (31.01.2007)

   Zpět
 

 

Založeno na redakčním systému phpRS
Novinky - index search