01Verze falconaTréninkové miseNávodyZbraněDownloady07SierraHotelFórumPilotiOdkazyInterníWebteam
Mise 30: Defenzivní BFM (Originální manuál strana 8-8 DEFENSIVE BFM) - 02. 02. 2007
Autor: Harm | (3877 přečtení)
Defenzivní BFM

Prostě zabraň protivníkovi v tom, aby udělal něco z toho, co jsi se právě naučil. Všechny BFM, které jsi se jako útočník musel naučit řešit, teď budeš muset vytvářet. Bojovat musíš s nejbližší hrozbou, to si pamatuj.



Vytváření BFM pro raketu
Je velmi pravděpodobné, že první hrozba bude raketa. Nezapomeň si u verze 1.10 nastavit program EWS k automatickému vyhazování flér a chaffů, u verze nižší než 1.08 vyhazuj klamné cíle ručně. Vždy vyhoď dvě a dvě fléry a chaffy a pak změň dramaticky směr letu. Nedělej to hlavně tak, aby jsi při letu kolmo na dráhu střely zamířil k ní, pak ty fléry a chaffy nemusíš ani házet. Něco jiného je, když střela přilétá zpředu. Vypumpuj trochu klamných cílů a změň směr. Čím víc manévrů provedeš, tím více energie musí střela spotřebovat na neustálé úpravy kurzu, aby tě dostihla. A pozor, střela tě nemusí přímo zasánout, ona reaguje už na tvou přítomnost v okruhu několika metrů a bouchne a jen málokdy se to obejde bez Bettyna řvaní "Warning!" Pokud byla raketa vypálena zezadu a máš ještě na něco čas, vyhoď fléry a staniol a brejkuj vlevo nebo vpravo a snaž se držet raketu na úrovni svých křídel, protože jenom tak máš šanci. Vyhazuj samosebou fléry a staniol i nadále, nebo vhodně zvol jeden ze čtyř programů EWS a tvůj Falcon se už postará o další. Pokud raketa letí i nadále k tobě (je to jenom teorie a v praxi na nic takového není čas už proto, že raketu okem pilota ve zmenšeném světě nevidím) manévruj mimo rovinu jejího letu, ale udržuj ji stále v rovině křídel.

Vytváření BFM problémů pro banditu
Dejme tomu, že ti bandita sedí za tvou linií 3/9 a ty to chceš změnit. Jakmile už nemá střely, bude se cpát na dostřel kanónu, využij forsáže a zmiz ke svému letišti. Nejjednodušší, ale zatraceně účinné řešení. Pokud už ti sedí za zadkem a je na dostřel kanónu, přichází na řadu jiné řešení, které povede přeletu bandity a jeho sestřelení hned poté. Nyní si zapamatuj tohle: sleduj banditu, až vidíš, že může střílet z kanónu, stáhni plyn na volnoběh, povol knipl, abys jsi narovnal letoun, obrať letoun kolem podélné osy o 180° a přitáhni na druhou stranu. Očima visíš na banditovi a vidíš, jak se přiblížil. Nenechej ho střílet, ale zavčasu proveď znovu tentýž manévr: povol knipl, převrať letoun a zase přitáhni k sobě. Co se bude dít ? Bandita ve snaze zamířit kanón bude muset letět v předstihu a tím zkrátí vzdálenost k tvému letadlu. Když už-už bude mít bandita znovu zamířeno, uděláš oblouček na druhou stranu, přičemž klesající rychlost musí být z tvé strany kontrolována tím, že musíš lítat v čistě horizontálním směru. Pokud použiješ směr vertikální, opatrně na stoupání, raději to per dolů. Nesahej na plyn, nebo je po tobě. A znovu povolit knipl, bleskově o 180° obrat a přitáhnout na druhou stranu. Chce to cit na kniplu už proto že se díváš za sebe na banditu, takže některé pohyby kniplu jdou na opačnou stranu, než by se ti zdálo, že by jít měly... Po čtvrté otočce každý bandita musí buď přelétnout, nebo jít do stacku, ale to neudělá, protože už tak jako ty nemá rychlost. Jakmile přetne tvoji linii 3/9. dej plnou forsáž, bleskově vymysli jak získáš manévrovací prostor a osol ho. Tohle funguje i proti esům na jakékoliv mašině i ve verzi 1.10. Musíš jenom dobře a rychle zacházet s kniplem. Tahle věta je moc jednoduchá na to, jak je to složité na pilotáž. Níže je ještě jedna možnost. Na SA panelu můžeš sledovat jednak to, jestli se ti útočník dostává a záda nebo ne a jednak své letové parametry.



útočník letící s opožděným stíhacím kurzem
útočníka který vletěl do tvé oratové kružnice (TC) poznáš podle toh, že už ho nemůžeš dstat blíže před nos svého Falcona. Měl by jsi dostat maximu při počátečním break obratu, kdy bys měl přitáhnou co to dá ve snaze zvýšit na maximum protivníkovy možnosti útoku. Tím ztratíš určitě rychlost, třeba i nad podprahovou. Pokud se ti útočník usadí na opožděném stíhacím kurzu, další ztrátou energie pod prahovou rychlost ze sebe děláš jenom snadnější cíl. Je jasné, že se v tímto případě jedná o frajera, který ví jak na to. Snaž se držet banditu na třech šipkách lift line, možná ale, že tvoje rychlost spadne pod prahovou, rozhodně však musíš udržet rychlost přes 250 uzlů. Ideální je nalákat jej na sebe povolením kniplu a jakmile se chystá vystřelit, provést mu plně fintu popsanou v předcházející kapitolce. Klidně i za použití brzdícího štítu, ale těch 180 uzlů stačí na to, aby jsi neupad pouze pokud jsi v horizontálním letu. Doporučuje se hodně rychle drmolit otčenáš, aby tě netrefil kanónem.


útočník letící s čistým stíhacím kurzem
Poznáš ho tak, že se ti drží kolem dvojité šipky na lift line. V tomto případě drž vztlakový vektor stále na jeho letounu a přitahuj. Můžeš použít i tzv. reverse manévr, mrkni znovu na obrázek 18 - 18. Tím by jsi se mohl dostat za banditovu 3/9 linii.


Přelet útočníka
Když máš pocit, že tě útočník přeletí, není reverse manévr vždy nejlepší. Tvá akce závis na vzdálenosti bandity a velikosti jeho odchylky, to znamená, že bys měl vidět vysokou rychlost změny úhlu pohledu, tedy rychleji za banditou otáčet hlavou v padlock pohledu. m je menší vzdálenost a větší odchylka, tím menší šanci má bandita něco trefit. Díky tomu ho můžeš donutit přelétnout před tebe a udělat z něj karbanátky ve vlastní šťávě. Je to totéž, jako když šikovný fotbalový útočník pohyby ramen rozhodí obránce tak, že ten nakonec upadne zcela jinam, než kudy útočník probíhá.

Jakmile vidíš, že tě útočník přelétává, uvolni knipl, aby jsi mohl letadlo co nejrychleji obrátit v podélné ose a namířit vztlakový vektor na banditu. Pak proveď prudký obrať směrem k němu a dostaň se mu za záda.

a druhou stranu, pokud uvidíš, že se bandita snaží získat manévrovací prostor mimo rovinu ve vertikálním směru, neváhej a začni stoupat spolu s ním. Pokud vertikální manévr útočníka zabrání přeletu, utáhni výkrut. Přitahuj řídící páku a vztlakový vektor namiř hluboko za šestou protivníka. Také v tomto okamžiku mže být vhodná situace na vertikální stack manévr. Jde také o nejčastější případ, kdy se dva stíhači dostanou do tzv. nůžek.


Nůžky
Stíhač, který dokáže více snížit svoji dopřednou rychlost je ten, který zvítězí, pokud bojuje s protivníkem v tzv. nůžkách. To je pozice, kdy jsou oba protivníci v neutrální pozici blízko sebe. Pak se jeden druhému snaží dostat za ocas. Skutečně nejlepší způsob, jak vyhrát nůžky, je být první venku. Když tvá příď míří vzhůru, srovnej křídla s horizontem a zvedni příď d vertikálního směru. Když protivník vidí, že jsi přešel do stacku, musí nejprve zvednout příď, protože právě letí k zemi. Pokud to neudělá včas, získáš dostatečný manévrovací prostor a ty už víš, co s ním.


Pravidla pro přelet
Pokud nedokážeš dostat útočníka před sebe nebo alespoň k linii 3/9, budeš mít při reverse manévru větší problémy, než kdybys normálně pokračoval v obratu. Zde jsou doporučení jak se rozhodovat, kdy můžeš s úspěchem provést reverse manévr:
1: nejlepší je reversovat, když bandita přeletí tvou letovou dráhu ve vzdálenosti nižší než 2000 stop s vysokou LOS rychlostí.
2: když si nejsi jist úspěchem, nereversuj obrat.
3: je-li bandita dále než 3000 stop, je lepší nereversovat obrat, protože má dost prostoru k udržení si převahy za tvou šestou.

Může se totiž stát tohle: ty už klasickým obratem přinutíš banditu, aby zůstal v obratu pozadu no a reversem ho dostaneš zase na svou šestou. Když se ti podaří udržet protivníka za sebou, můžeš se pokusit během defenzívního obratu postupně stoupat a jakmile získáš výškovou převahu, pak náhle zalomit vertikální obrat za záda protivníka, který je bez energie.

Vertikální manévrování útočníka

Další známka uváznutí útočníka v obratu je, že se snaží získat manévrovací prostor mimo rovinu na vertikále. Můžeš od něj vidět tzv. low yo-yo manévr, tedy že poletí pod tebe a na druhé straně kružnice se tě pokusí znovu zaměřit. Máš dvě možnosti:
a) pokud si myslíš, že bandita nemá dost energie, můžeš pokračovat v obratu a stoupat výše. Bandita bude muset do stacku nebo tě přeletět.
b) nasměruj rychle vztlakový vektor na banditu pokud si myslíš, že má dost energie na to, aby tě zaměřil na vertikále. V tomto okamžiku dojde k souboji na vertikále a ty ještě více zhoršíš jeho BFM problémy.


Obrana proti kanónu
Když se bandita přibližuje s vysokou LOS rychlostí za tvůj ocas, chystá se vystřelit. Není to rána s vysokým Pk (možností zabití) ale může sednout. Obrana spočívá v prudkém obratu mimo rovinu. Obtížné je rozhodnutí, kdy tento obranný manévr zahájit, ale platí pravidlo, že raději dříve než později. Přesně to poznáš, když se ti bandita usadí za ocasem. Do dvou až tří vteřin začne střílet. Klíčem k úspěšné obraně proti kanónu je provádět prudké manévry minimálně 60° mimo rovinu protivníka. Buď opatrný s tímto manévrem směrem nahoru, protože ztrácíš energii a tím i manévrovací schopnost. To jsme si již říkali. Zde je jednodušší metodika v tom, že vidíš, jak se útočník dostal na tvou rovinu obratu a v té chvíli ji opět změníš. Když chce mířit, musí blíž. Zatímco tvůj letoun letí vůči zemi se samou kudrlinkou a dlouhou drahou, bandita musí mířit a letět přímo a tím i rychleji vůči zemi. Dohání tě. Jink obraty k zemi jsou zase záludné v jedné věci a to v tom, že protivník, pokud už letíš příliš u země, může velmi snadno odhadnout, že půjdeš nahoru a ten prostor si pohlídá. I zde platí, že většinu času musíš držet plyn na volnoběhu, jinak by se ti taky mohlo stát, že se dostaneš do WEZ rakety protivníka... Pamatuj: když na tebe bandita nemíří, obracej k němu, když zamíří, uhni jeho střelám do jink manévru mimo rovinu. Pokud ho už rozhodíš tak, že nestačí synchronizovat své obraty s tvými, přejdi do stacku a spadni mu za záda. Já to dělám tak, že jakmile se mi bandita usadí za ocasem, kam ho celkem ochotně pustím, srazím plyn na volnoběh a pustím knipl. Vzápětí letoun přetočím na druhou stranu (držím horizont kvůli ztrátě rychlosti) a přitáhnu. Bandita se za mnou smýká jako prase na řetězu. Zamíří, já zas povolím knipl, přetočím zase letoun na druhou stranu a zase přithánu. Stále na volnoběh. Když to děláte rychle, po čtvrtém háčku bandita ztratí synchro a můžete dát forsáž a vhodně přetočit svoji stíhačku za jeho záda… Nebojte se, nevystřelí, protože nemá zamířeno ani mu zamířit nejde. Na světě není nic lepšího, než když spadeš najednou útočícímu banditovi za záda a sundáš ho z oblohy.

Čelní BFM
Při čelních BFM se oba soupeří snaží dostat za záda tomu druhému. První otázka v misích, kterou budeš muset řešit, je, zda jenom proletět anebo bojovat. Tady se ti nedá pomoci, musíš vědět, co se kolem tebe děje, kolik dalších stíhačů je kolem, kolik vlastních letounů a s minimálním rizikem pak přijmout boj. Převahu v čelním BFM můžeš získat v tzv. Lead obratu.

Lead obrat
Je to pokus o snížení HCA před přeletem protivníkovi linie 3/9. Tedy jinak, než protivníka mineš, snažíš se snížit odchylku od jeho ocasu. Cílem je předpovědět, kam bandita letí a dostat se za něj s odchylkou nižší než 180°. Pokud bandita nezačne obrat k tobě dříve, než překonáš jeho linii 3/9, získáš pro souboj ofenzivní výhodu výrazně nižšího polohového úhlu a odchylky jako na obrázku 18-33. Jak na to ?

1: pokus se zvýšit odchylku od letové dráhy bandity, ideální je vzdálenost jeho TC. Odstup můžeš získat v kterémkoliv směru a rovině. Jak se dostat na TC bandity víš, tak to udělej. Ideální vzdálenost, kdy zahájit lead obrat. Je průměr TC bandity, tedy asi jedna míle u stíhaček. Tedy jinak, u bambardérů s velkou TC můžeš točit lead obrat dříve, u stíhaček si musíš ještzě chvíli počkat, aby jsi se nedostal před něj nakonec tak, že se ti bandita posadí z přímého letu rovnou za ocas.

Popření lead obratu
Bandita se bude snažit o to samé, jako ty, na to vem jed. Pokud bandita provádí při tvém manévru kterým se snažíš získat odstup směrem k tobě, musíš se smířit s faktem, že ti prostě bere část manévrovacího prostoru, který jsi chtěl využít pro lead obrat. Teď asi dojde k tzv. neutrálnímu průletu kabina na kabinu. Neplivej po něm přitom, akorát si zaprskáš monitor.

Lead obrat ve vertikálním směru
Bandita ti tedy sebral manévrovací prostor pro tvůj lead obrat, co teď ? Pamatuješ si jak působí zemská přitažlivost na poloměr obratu letounu ? Proč nevyužít Split-s manévr k lead obratu ? Když se přibližuješ zespod, můžeš provést lead obrat, I když bandita klesá a zmenšuje tvůj manévrovací prostor. Těsně předtím, než zespoda proletíš kolem nepřítele, nasměřuj vztlakový vektor k zemi přibližně směrem, kam bandita míří. Pak můžeš zahájit obrat před banditu, protože I když on zahájí lead obrat, jeho TC bude v tomto okamžiku daleko větší než tvoje, což ti dává možnost dostat se mu za ocas. Tento obrat se nazývá “lead obrat bez respektu” protože bandita vidí, že začínáš svůj obrat, ale nemůže s tím nic dělat. Nezapomeň, že totéž ti může provést bandita, jestliže on bude stoupat a ty klesat.

Možnosti při průletu
Když se dostanete k sobě, musíte se oba rozhodnout, jak dále. Pokud oba začnete obrat přibližně jedním směrem znamená to, že jste se rozhodli pro jednookruhový souboj. Pokud je směr vašich obratů oapčný, jde o dvouokruhový souboj. Ty se sice můžeš rozhodnout, jak by jsi chtěl manévrovat, ale ve skutečnosti rozhoduje směr obratu protivníka o tom, co se stane. Jinými slovy: pokud se ti podařilo získat od protivníka odstup a zahájit lead obrat tak, jak jsi ho zahájit měl správně, má smysl pokračovat přes letovou dráhu protivníka. Bandita by měl rozpoznat, že odstup mezi vámi představuje manévrovací prostor, který ti musí sebrat. Obrázek 18-35. Pokud se rozhodne pro obrat stejným směrem jako ty, tohoto manévrovacího prostoru se vzdává. Pokud se rozhodne pro obrat přes tvou letovou dráhu, tedy pro dvouokruhový souboj, minimálně ti zabrání použít získaného manévrovacího prostoru proti němu. Tedy: pokud máš převahu v obratnosti, jdi do jednookruhového souboje, jinak do dvouokruhového, pokud jsi získal značný odstup před zahájením lead obratu. Když máš manévrovací prostor, proveď obrat přes letovou dráhu bandity.

Jednookruhový souboj
Využívá se u letadel protivníka, která mají velkou TC, především u bombardérů. Tady je to ale tak jasné, že nemusím snad nic vysvětlovat.

Dvouokruhový souboj
Tohle je souboj úhlových rychlostí a energie, kterou dokážeš udržet. Realita je taková, že ten kdo dříve ztratí energii, prohraje. Při dvouokruhovém soubiji je dobré pomoci si (pokud začal v horizontální rovině) potlačením vztlakového vektoru mírně pod horizont. To pomůže zvětšit úhlovou rychlost. Nezapomeň, aby jsi držel rychlost 350 knotů, to je nárazník, pod který můžeš jenom v jediném případě.Pokud se bandita pokusí vyměnit vše za jediný výstřel a maximálně přitáhne, aby tě dostal do mířidel, musíš udělat totéž a rychlost ti asi klesne pod hranici 350uzlů. Každopádně se snaž nedostat pod 250 uzlů, protože pak jsi vyřízený.

Vertikální souboj
Zde platí, že výhodu má ten, kdo první přejde přes horizont. Příklad: ty už klesáš dolů, zatímco bandita pod tebou ještě nestoupá a nedostal se přes horizont. Ve verzi 1.08 bandita dost často narazil do země při těchto dramatických manévrech a ani verze 1.10 není jiná. V Instat action dokonce MiGy-19 při honičce kolem dokola ztratí vztlak a havarují. Vertikální souboj však nikdy nezačínej směrem vzhůru. Pokud tam uvidíš letět kdykoliv banditu, jdi za ním, přitáhni knipl méně agresivně a táhni to stále nahoru až banditovi dojde energie. Pak mu spadni za ocas, není už nic snažšího. A pozor na lag stíhání ve vertikále když jdete k zemi. Tam by jsi mohl skončit mezi krtky.

Pokud vidíš banditu, že začal stoupat, musíš za ním, kdyby jsi pokračoval v hladinovém obratu, dostane se ti za záda. F-16 nemůže žádné letadlo konkurovat při letu vzhůru, takže když nebudeš prát s kniplem jako divoká africká opice…. Pozor na čistý stíhací kurz během klesání, to je dost dobrý způsob jak přeletět protivníka. Naopak přeletět protivníka při stoupání je docela dobré, pokud mu nevletíme přímo před kanón. Takže při klesání leť opožděně a při stoupání předsaď. Není nad to sundat banditu visícího nosem za nebe bez energie ke změně směru letu. Střelba na kolo štěstí na vzduchovkové střelnici je proti tomu hodně namáhavá.

Shrnutí čelních BFM
Před soubojem si naplánuj, co chceš dělat. Zkoušej získat odstup, abys mohl provést lead obrat, pokud ti ho bandita sebere, proveď lead obrat směrem dolů. Nenech se vtáhnout do souboje kabina na kabinu tak, že budeš k protivníkovi klesat. Ten ti předvede lead obrat bez respektu a máš ho za ocasem. Vždy si při souboji zapni SA panel a dávej pozor na energii.

Závěr BFM
V této kapitole jsi se naučil základům boje jednoho proti jednomu. Takto sterilní prostředí však v misi asi nezažiješ, tam už nebude čas přemýšlet nad tím, co protivník provedl a co na to provedu já. Tam musí vše běžet automaticky. Hodně štěstí a good hunting.

Zobrazen celý článek
Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | tisk
Související články:
Mise 01: Základní ovládání letounu (Orig. man. strana 1-4 Basic aircraft handling) (01.04.2007)
Mise 02: Start (Originální manuál strana 1-3 Takeoff) REV.3 (01.03.2007)
Mise 06: Split S manévr v minimální výšce (28.02.2007)
Mise 07: Manévr Immelman (Originální manuál strana 2-16 High speed over the top maneuve) (27.02.2007)
Mise 08: Nízkorychlostní 'Over-the-Top' manévr a výstup z pádu (Originální manuál strana 2-19 Low-speed over the top maneuver and departures) (27.02.2007)
Mise 09, 10: Přistání (26.02.2007)
Mise 11: Přistání bez motorů (Originální manuál strana 3-11 (Flameout landing) (24.02.2007)
Mise 12: Navigace a let v čase (Originální manuál strana 3-19 Navigation and Timing) (23.02.2007)
Mise 13:Air-to-Air radarové módy (Originální manuál strana 4-2 Air-to Air radar modes) REV.3 (22.02.2007)
Mise 14: 20 mm kanón. ( Originální manuál strana 4-14 20MM Cannon (Air To Air)) REV. 2 (21.02.2007)
Mise 15: AIM 9 Sidewinder. (Originální manuál strana 4-21 AIM 9 Sidewinder) (18.02.2007)
Mise 16: AIM-120 AMRAAM (Originální manuál strana 4-27 AIM-120 AMRAAm) (17.02.2007)
Mise 17 AIM 7 Sparrow. (Originální manuál strana 4-20 AIM 7 Sparrow) (16.02.2007)
Mise 18: Air-to-Ground radarové módy (Originální manuál strana 5-2 Air-to Groundr radar modes) Revize 1 (15.02.2007)
Mise 19: Bombardování s pomocí CCRP (Originální manuál strana 5-12 CCRP with unguided bombs) Revize 2 (15.02.2007)
Mise 20: Bombardování s pomocí CCIP (Originální manuál strana 5-17 CCIP bombing) REV. 2 (14.02.2007)
Mise 21: Bombardování pomocí DIVE TOSS (Originální manuál strana 5-23 DIVE TOSS WITH UNGUIDED BOM) REV. 2 (13.02.2007)
Mise 22: 20mm kanon k postřelování pozemních cílů (Originální manuál strana 5-28 20MM CANNON (AIR-TO-GROUND)) (12.02.2007)
Mise 23: Neřízené rakety - Rockets (Originální manuál strana 5-30 Rockets) (11.02.2007)
Mise 24: Řízené rakety - AGM-65 Maverick (Originální manuál strana 5-32 AGM-65 Maverick) (10.02.2007)
Jak odpálit Mavericka v SP2.... (10.02.2007)
Mise 25: Laser-Guided Bombs (Originální manuál strana 5-42 LASER-GUDED BOMBS) (09.02.2007)
Mise 26: AGM-88 HARM (08.02.2007)
Mise 27: Tankování ve vzduchu (Originální manuál strana 6-2 Air-To-Air Refueling) (07.02.2007)
Mise 28: Hrozba řízených raket. (Originální manuál strana 7-2 Missile threat reaction) (06.02.2007)
Mise 29: Ofenzivní BFM (Originální manuál strana 8-2 OFFENSIVE BFM) (04.02.2007)
Mise 31: Čelní BFM (Originální manuál strana 8-14 HEAD ON BFM) (01.02.2007)
Mise SP19: Bombardování s CCRP, POP-UP útok použitím VIP/OA/VRP (31.01.2007)
Mise 03, 04, 05 (00.00.0000)

   Zpět
 

 

Založeno na redakčním systému phpRS
Novinky - index search