01Verze falconaTréninkové miseNávodyZbraněDownloady07SierraHotelFórumPilotiOdkazyInterníWebteam
Mise 15: AIM 9 Sidewinder. (Originální manuál strana 4-21 AIM 9 Sidewinder) - 18. 02. 2007
Autor: Harm | (5127 přečtení)
V této misi se naučíte používat IR naváděné střely pro vlastní sebeobranu. 
AIM 9 Sidewinder

Váš Falcon může nést šest střel vzduch – vzduch, z toho šest AIM-120, šest AIM-9 a jen dvě AIM- 7. V této kapitole se budeme zabývat střelami AIM-9 Sidewinder, která má ve Falconu 4.0 dvě verze a to P a M.

Verze P je tzv. rear aspect missile, což znamená, že jistota zásahu u této střely je pouze tehdy, když střela „vidí“ tepelný zdroj – tedy výtokovou trysku letounu, což je ze zadní polosféry napadeného letounu. Jinými slovy, střílet ji s jistotou můžeme poté, co se banditovi dostaneme za ocas.


Obrázek 1


Oproti tomu verze M (obrázek 1) představuje tzv. all aspect missile což znamená, že ji můžeme s velkým úspěchem odpálit i na v protisměru letícího protivníka. Její vyhledávací hlava ( seeker ) je tak citlivá, že je schopna vnímat i teplo vznikající třením vzduchu a kov.

Střely AIM-9 jsou přístupné v módu A-A buďto navolením tzv. SRM – short range missile – střely krátkého dosahu na SMS, nebo po inicializaci módu dogfight ( boj na nože v telefonní budce ). Mód dogfiht vám dá jednak symboliku AIM-9 ale současně i symboliku kanónu a v kombinaci s ACM módy radaru, především ACM slewable a ACM vertical je to skutečně ďábelská kombinace. Na HUDu je zobrazena zkratka DGFT.

Dynamická odpalovací zóna - DLZ

V symbolice vašeho F-16 má každá zbraň zobrazenu tzv. dynamickou odpalovací zónu DLZ (dynamic launch zone), kterou naleznete na HUDu vpravo uprostřed. Je to hranatá závorka obrácená směrem vpravo a uvnitř ní je přilepen obdélníček Ta závorka znamená maximální dolet střely (horní okraj) a minimální účinnost střely (spodní okraj). Obdélník v ní znamená rozsah, kde je jisté zabití bandity, to si probereme ještě v taktice. Jestli jste už v DLZ vůči uzamčenému cíli vám pak říká ukazatel přibližovací rychlosti, což je šipečka jedoucí po delší straně závorky a ta šipečka má u sebe čísílko, které vám ještě říká, jak rychle se přibližujete nebo vzdalujete od uzamčeného cíle.

Na obrázku 2 vidíte značky Rmax 1, Rmax 2, manévrovací zónu, Rmin 2 a Rmin 1. Maxy dávají cíli šanci uniknout, manévrovací zóna je zóna, kde cíl může manévrovat jak chce a je mu to stejně houby platné.


Obrázek 2


Symbolika na HUDu
Po aktivaci módu SRM nebo dogfightu dostanete název módu ve zkratce vlevo dole na HUDu. Mimo to se na HUDu objeví menší kružnice a vy budete slyšet charakteristické vrčení, které je dílem vyhledávací hlavy Sidewinderu. Verze P a M mají trochu rozdílné hlásky, ale jakmile spokojené předení přejde v rozrušený jekot, má Sidewinder adrenalinovou koliku, protože našel banditu. Je jako pejsek, který se chce celý nedočkavý zakousnout do pošťáka. Vraťme se ke kružnici, kterou vidíte na HUDu. Tomu byste nevěřili, ale ona je ukazatelem vzdálenosti cíle.

Koukněte na obrázek 3. Celá kružnice vyjadřuje vzdálenost 12000 stop, to je cca 4 kilometry. Jakmile se cíl při zaměření radarem a spuštěném SRM nebo DGFT módu dostává blíže, kružnice se začíná zkracovat, na obrázku je asi na 7000 stopách. Cíl je v kosočtverci a TD boxu (já jsem vás již v předešlé lekci upozorňoval, že tohle je počítač a že co vidí pilot v reálu, nevidíte vy na počítači, proto si někdo může myslet, že zaměřil vrabce se zaplombovaným zubem, když žádné letadlo nevidí). Do toho vám řve Sidewander a bandita vyhazuje konfetky a prskavky. Mimo to se rozbliká kosočtverec rakety na HUDu, což signalizuje, že můžete pálit. Ten kosočtverec je místo, na které raketa míří, v klidu míří doprostřed kruhu na HUDu. Ve stavu uzamčení cíle pak míří na tento cíl.

Na obrázku 2 vidíte stíhače cvičeného, který ACM vertical ( to je ta čára dole po HUDu ) uzamknul banditu, je v DGFT módu, protože pytel kanónu není natažený, provádí zcela jistě odlehčení před brutálním přitažením a vidíme i banditu s AA asi 06 stupňů vlevo ( údaj je nahoře vprostřed ) snažícího se uniknout. Je tři tisíce stop daleko. K této situaci se dostaneme právě nyní.

Taktika boje
Taktika boje střel A-A neseš omezené množství střel (pokud máš zapnutu nekonečnou munici, tak s tebou se nebavíme, hraj si a nás si nevšímej) a průběh mise se nedá ukládat, mise se musí odletět celá, nenadělat tisíc chyb, vrátit se celý a splnit úkol. Každý výstřel se počítá a střela se nadá vrátit zpět ani dobít za letu.


Obrázek 3

Na obrázku 3 je bandita na hranici manévrovací zóny DLZ a přibližovací rychlost je 194 MpH. Bandita letí s nízkým AA ( sedímu mu za zadkem a u verze 1.10 vidíme AA zaměřeného cíle vprostřed HUDu nahoře) vdzálenost je 1.6 míle a můžeme střílet. Zkusme si představit kdyby měl bandita vztlakový vektor natočený k nám, HCA kolem 90° , vzdálenost kolem 0.5 míle a držel knipl přitažený k sobě, výstřel AIM-9 by ho s největší pravděpodobností minul. V situaci na obrázku bychom vzhledem k přibližovací rychlosti banditu přelétli se všemi následky.

Nyní se ale vraťme k taktice AIM- 9. Je nutné na tomto místě říci, že nepřítel disponuje střelami SRM typu AA-11 v kódu NATO Archer. Toto slovo se vám postupně stane synonymem pro použití katapultu. I. P. Pavlov by mohl žasnout, jak bezvadně jeho podmíněné reflexy fungují. Jakmile slyším od Bitchin Betty slovíčko: „Archer inbound !“ používám katapult, protože: AA-11 má všechny výkonové parametry lepší než AIM 9 jakékoliv verze. Jedinou šancí proti banditovi vyzbrojenému AA-11kami je buďto sednout mu za ocas nepozorovaně ( to bych nezkoušel pokud není zatažen do boje s jiným letounem a pokud jsi nejsem jistý, že poblíž nečíhá další zmetek ) anebo v letu head to head odpálit AIM-9 verzi M ještě předtím, než se ukazatel vzdálenosti vůbec dostane do Rmax1, tedy do dostřelu rakety. Následně obrat s 9 G a pryč, pryč… Tady podezřívám tvůrce simulátoru, že špatně počítali, protože AIM-9M skutečně v tomto případě zasáhne – nesmíte to ovšem přehnat s tím předstihem. Otázka je, kolik těch banditů tam je, jestli víc než jeden a oba mají ještě AA-11, máte to spočítané, na druhého už takto vystřelit nedokážete. Pokud máte s sebou wingmany a nepřítel má AA-11 ( můžete si ho předtím prohlídnout ), nikdy svoje AI piloty neposílejte na takto vyzbrojené letouny protivníka pokud už mají jenom AIM-9. AI pilot totiž použije taktiku dostat se banditovi za ocas, ale přes jeho Archery nedolítne. Nikdy. Tadyhle je v inteligenci AI pilotů ( počítačem řízených ) mezera. Ještě upozornění: letouny ruské výroby mají tzv. double odpalovací mód střel A-A, kdy na jeden cíl jejich letoun velmi často vyšle automaticky dvě střely za sebou v rozmezí 3 - 4 sekund. Plýtvají sice střelivem, ale pokud ty dvě střely letí na vás, máte smůlu. Ještě připomenu, že nějaké aluminiové konfety zvané chaff nebo magneziové světlice zvané flare ( fléry ) jsou AA-11 pro legraci a jen u starších typů střel mají tato opatření šanci uspět. Pokud protivník nepoužije AA-11 vysloveně špatně, nemáte proti ní prostě šanci, já osobně jsem ji vymanévroval pouze asi sedmkrát, z toho třikrát jsem to napálil do země a asi ve tří stech případech jsem ji „chytnul“. Většinou vás první árčí ještě nesestřelí, protože ještě dobrým manévrem dokážete uhnout, ale ta druhá vás už vykostí. Po první ráně skákejte, jestli nechcete státní vlajku USA na rakev. Ty zbývající čtyři případy ji protivník vypustil v nemožném úhlu a árčí to za mnou nestihla. Ale stejně jsem se podělal hrůzou. Jednou jsem dokonce leknutím po Bětčiných slovech Archer inbound převrátil joistick i s klávesnicí a ruské konstruktéry jsem nahlas proklel. A to se přiznám, že Rusy nesnáším.

Tolik verze 1.08. Ve verzi 1.10 už to neplatí, AA-11 Archer už není tou démonickou střelou, ale dá se v pohodě vymanévrovat, pokud dodržíte podmínky technologie pro BFM proti raketě. Nezapomeňte zkusit vypnout motor, aby se árčí lépe chytil na fléry. O taktice proti AA-11 ve verzi 1.10 toho ještě moc nevím.

Počáteční podmínky
Rychlost: 400 kts
Výška: 6000 feet
Nastavení: nav. Mód, plyn idle 70%
Výzbroj: 6 x AIM-9P

Protivník: 1x TU-16 2.2 míle před tebou, AA 01 R, rychlost kurs 358, rychlost 411, vzdaluje se –11 , 1 x MiG-29 bez ŘS ( chachá ) 4.2 n. m. na desáté výše ( ten o’clock high ) 06R, kurz 354, rychlost 361, rychlost přibližování 77 n. m. 1 x Il-78 Cargo 18R, 146, 397, 846

Postup
To je žůžo, tak se můžou naskládat jenom Severokorejci.

1. Dobrá, nestíháš, zmraz obrázek Shift + F, přípusť na 85 % a buď připraven na manipulaci s ní i s brzdícími štíty. Pokud nemáš přípusť, hraj si jenom s klávesami Idle ( Num -) a forsáž ( Num * ) což je snadné a v boji to dělám pořád s velkým úspěchem. Klávesami 4 si prohlídni směry, kde jsou banditi a klávesou 5 se na ně koukni co dělají. Pořádně si zapamatuj jejich polohy. Vidíš takto jenom bandity do dvaceti mil od tvé stíhačky. Nauč se pohledy a různě si kolem bandity pohledem zakruž, oddal si ho, zvětši si ho atd atd. Koukni na něj ze satelitu…. Přejeď si bandity padlock pohledem opakovaným mačkáním klávesy 2. Vidíš je ? Máš čásek, je zmrazený, přestaň se klepat, Fulcrum stejně nemá žádné střely.

2. přepni do A-A módu klávesou delete. Nebo klávesou enter udělej totéž. Máš totiž pouze AIM-9P, takže se dostaneš na tu stejnou SMS stránku. Enterem si přepni párkrát jednotlivé podvěsy a dívej se na stránku SMS, jak jsou vysvěcovány zleva doprava. Klávesou D vyvolej dogfight mód. Začne bručet hlavice Sidewinderu. Kurzorem radaru najeď na toho prevíta před sebou a jednou zmáčkni klávesu Num 0. Dostaneš RWS SAM mód, máš jednoho zaměřeného a můžeš kouknout na jeho parametry, ale na radaru vidíš pořád ještě ostatní cíle. Stiskni Num 0 podruhé. Radar byl nastaven na 40 n.m., teďka skočil do 10 n. m. a do STT módu. Vidíš, že Tu-16 má velmi krátkou čárku značící vektor rychlosti – tak to je bombardér. A ještě k tomu na volnoběh. Na radaru i HUDu ti naskočí kompletní symbolika střel AIM-9P Sidewinder. U Tu-16 nemusíš čekat, až se cíl dostane do oblasti manévrovací zóny DLZ ( koukni se tam kde je ), protože ten strýc nevymanévruje ani letící kachnu. Jakmile je prostě v dosahu, pal ! Jo, to hnusné vrčení Sidewinderu je proto, že to neumíš zatím rychle a máš to zmrazené. V setupu – sound – si stáhni dolů zvuk Sidewinderu stejně jako TWS, nebo v misi z toho „zošalieš“. Takže situaci rozmraz a pošli za Tůčkem jednoho Sidewindera. Nikdy nesleduj padajícího nepřítele ! NIKDY ! To je základní smrtelná chyba začínajících pilotů.

3. Hlavní hrozbou je zde MiG-29 letící ovšem jako ovce na porážku, najdi si ho padlockem, zapni ACM vertical klávesou F 10, dostaň ho do zámku a teď to začne. Jo, pokud tě znervózňuje ťukání jeho radaru od samého začátku na tvoje letadlo pomocí RWS, sestřel ho jako prvního, ale dobře si ten zvuzk TWS zapamatuj. To štěbetání TWS jsou MiGy a ještě vrzání cvrčka a kdovíco. Ještě si všimni, jak dlouhou čárku vektoru rychlosti má Mig-29 proti Tu-16. Ruský radar má totiž omezený dosah i dozadu, což my nemáme. Může dokonce vystřelit i raketu dozadu, alespoň MiG-23 to umí, ale výsledky jsou žalostné. Některé verze MiG.-23 mají pod trupem radarem řízený otočný kanón, což je dost nepříjemný jev, ale má jen dvě stě nábojů. Takže pilot toho MiGu se bude snažit uhnout, nasaď tedy forsáž a drž ho v HUDu, dokud ho nedostaneš do manévrovací zóny DLZ. Výroba Severokorejských vdov a sirotků může pokračovat. Nech ho vyskočit, dej mu jenom jednu, ale nenaber ho vzápětí na svého ptáka. Poznáš to tak, že se ozve hrozná rána, zhasne ti radar a další avionika a ozve se nelidský řev. To byl ten pilot i se sedačkou. A máš to, dostřílels. Když ne, pokračuj dále.

4. Na Il-78 máš čas, přelítne nad tebou, není to teda příjemné. Zeptej se AWACSu vždy jako první na Vector to nearest threat, ( Q+Q+1) což je směr k nejbližší hrozbě, tedy pouze stíhačkám. Pokud ti AWACS sdělí, že obrázek je čistý ( picture clear ) nebo že nemá žádného banditu na stínítku ( there is no enemy in the area ) je to v klídku a ptej se na obrázek ( Q + 1 ). Tady ti AWACS řekne, kde bandita je vzhledem k bullseye, což se musíš naučit používat. Zapomeň na hlášení vzhledem ke tvé stíhačce, v boji je to skoro nepoužitelné, věř mi. V setupu si nastav možnost radio calls use bullseye. Jeho hlášení bude znít takto: Cowboy one, Sentry one, nearest threat is (picture is mobile group, bullseye (například ) zero seven zero, twenty miles, six thousand. To znamená ve směru 070 od bullseye, to je skoro na východ od Kaesongu severně od Soulu, dvacet mil daleko od bullseye a 6 angels vysoko.) bullseye zero seven zero, twenty miles, twenty eight thousand, SU-twenty seven, two ships. Teď koukněte na vaši pozici vzhledem k bullseye a pokud jste poblíž, začněte ho hledat. To two ships znamená dvě plavidla, ještě může říct one ship, three ships nebo four ships. Zase si klidně obraz zmraz, vezmi si nakreslenou bullseye kružnici a píchej si tužkou. Nedá se nic dělat, Falcon 4.0 opravdu není hra, ale kruté učení anglinou počínaje, rozpoznáváním vojenské techniky a znalostí jejich výkonů a možností a navigací třeba konče. K té angličtině, i čeští bojoví piloti ji ve vzduchu používají zcela samozřejmě, protože angličtinou mluví v letadlech celý svět. A nejen v letadlech.

5. jakmile Il-78 najdeš na radaru, opakuj kroky třeba od jedničky.


K verzi 1.10: mód Cage / Uncage byl změněn takto:

Uzamčeno: Existují dva způsoby, které bude střela kopírovat v závislosti na tom, zda cíl je radarem uzamčen nebo ne:
Radarový zámek: Hledáček hlavice střely bude podřízen radaru, to znamená, že oko střely bude sledovat totéž, co kurzor radaru. Závěsné limity hledáčku střely jsou přibližně 30° horizontálně.
Bez zámku radaru: Hledáček střely bude zírat přímo před sebe. Tzv. diamant střely na HUDu ( symbol kam střela míří ) bude umístěn uprostřed HUDu. Jedná se o tzv. boresight mód aneb vybrání jednoho bandity z mnoha jiných v chumlu dalších natočením letounu.
Odemčeno: Tzv. diamant je dvakrát větší. Je slyšet nový tón, když střela ucítí cíl během tohoto módu. Existují dvě možné podmínky v tomto módu závisející na tom, zda hledáček střely sleduje nějaký cíl nebo ne.
Pokud cíl sleduje: Hledáček bude sledovat cíl. Uslyšíš pulsující vysoký intenzivní tón. Závěsné limity hledáčku jsou nyní přibližně 40°horizontálně.
Pokud cíl nesleduje: Hledáček hlavice bude nahodile bloudit dokola jelikož není schopen nic sledovat a může opustit HUD.

Použití Caged/Uncage módů:
Jsou dva způsoby vypuštění IR střely a to za pomoci zámku radaru a bez radaru.

Nejprve s radarovým zámkem:
- Čekej na vysoký tón
- Odemkni ( uncage ) střelu ( je to volitelné, ale dobrý zvyk, protože jak jsme si již řekli, zvýší se tím závěsný limit hledáčku střely z 30 na 40° horizontálně.) Teď ovšem zkontroluj, zda diamant střely drží skutečně cíl, který chceš srazit z oblohy.
- Zkontroluj DLZ a pal.

Bez zámku radaru:
- Natoč stíhačku tak, abys dostal diamant střely na cíl.
- Odemči střelu, zvýšíš limity hledáčku.
- Čekej na vysoký tón a potvrď si, že střílíš tam, kam míříš.
- Od oka odhadni, zda odchylka a vzdálenost jsou dostačující k zásahu cíle ( nemáš jaksi DLZ když nemáš zámek radaru ) a pal.

Mnoho štěstí

Zobrazen celý článek
Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | tisk
Související články:
Mise 01: Základní ovládání letounu (Orig. man. strana 1-4 Basic aircraft handling) (01.04.2007)
Mise 02: Start (Originální manuál strana 1-3 Takeoff) REV.3 (01.03.2007)
Mise 06: Split S manévr v minimální výšce (28.02.2007)
Mise 07: Manévr Immelman (Originální manuál strana 2-16 High speed over the top maneuve) (27.02.2007)
Mise 08: Nízkorychlostní 'Over-the-Top' manévr a výstup z pádu (Originální manuál strana 2-19 Low-speed over the top maneuver and departures) (27.02.2007)
Mise 09, 10: Přistání (26.02.2007)
Mise 11: Přistání bez motorů (Originální manuál strana 3-11 (Flameout landing) (24.02.2007)
Mise 12: Navigace a let v čase (Originální manuál strana 3-19 Navigation and Timing) (23.02.2007)
Mise 13:Air-to-Air radarové módy (Originální manuál strana 4-2 Air-to Air radar modes) REV.3 (22.02.2007)
Mise 14: 20 mm kanón. ( Originální manuál strana 4-14 20MM Cannon (Air To Air)) REV. 2 (21.02.2007)
Mise 16: AIM-120 AMRAAM (Originální manuál strana 4-27 AIM-120 AMRAAm) (17.02.2007)
Mise 17 AIM 7 Sparrow. (Originální manuál strana 4-20 AIM 7 Sparrow) (16.02.2007)
Mise 18: Air-to-Ground radarové módy (Originální manuál strana 5-2 Air-to Groundr radar modes) Revize 1 (15.02.2007)
Mise 19: Bombardování s pomocí CCRP (Originální manuál strana 5-12 CCRP with unguided bombs) Revize 2 (15.02.2007)
Mise 20: Bombardování s pomocí CCIP (Originální manuál strana 5-17 CCIP bombing) REV. 2 (14.02.2007)
Mise 21: Bombardování pomocí DIVE TOSS (Originální manuál strana 5-23 DIVE TOSS WITH UNGUIDED BOM) REV. 2 (13.02.2007)
Mise 22: 20mm kanon k postřelování pozemních cílů (Originální manuál strana 5-28 20MM CANNON (AIR-TO-GROUND)) (12.02.2007)
Mise 23: Neřízené rakety - Rockets (Originální manuál strana 5-30 Rockets) (11.02.2007)
Mise 24: Řízené rakety - AGM-65 Maverick (Originální manuál strana 5-32 AGM-65 Maverick) (10.02.2007)
Jak odpálit Mavericka v SP2.... (10.02.2007)
Mise 25: Laser-Guided Bombs (Originální manuál strana 5-42 LASER-GUDED BOMBS) (09.02.2007)
Mise 26: AGM-88 HARM (08.02.2007)
Mise 27: Tankování ve vzduchu (Originální manuál strana 6-2 Air-To-Air Refueling) (07.02.2007)
Mise 28: Hrozba řízených raket. (Originální manuál strana 7-2 Missile threat reaction) (06.02.2007)
Mise 29: Ofenzivní BFM (Originální manuál strana 8-2 OFFENSIVE BFM) (04.02.2007)
Mise 30: Defenzivní BFM (Originální manuál strana 8-8 DEFENSIVE BFM) (02.02.2007)
Mise 31: Čelní BFM (Originální manuál strana 8-14 HEAD ON BFM) (01.02.2007)
Mise SP19: Bombardování s CCRP, POP-UP útok použitím VIP/OA/VRP (31.01.2007)
Mise 03, 04, 05 (00.00.0000)

   Zpět
 

 

Založeno na redakčním systému phpRS
Novinky - index search